Powered by Blogger.

Friday 29 March 2013

Teori Perkembangan Sigmund Freud


PENGENALAN
Sigmund Freud (6 Mei 1856-23 Septenber 1939) adalah seorang tokoh yang mempelopori teori Psikoanalisis dalam bidang psikologi. Dalam teori ini, pemikiran tidak sedar merupakan bahagian yang terbesar dalam tingkah laku seseorang. Ia tertarik pada hipnotis dan penggunaannya untuk membantu pesakit mental. Ia kemudian meninggalkan hipnotis untuk asosiasi bebas dan analisis mimpi untuk mengembangkan sesuatu yang kini dikenal sebagai "ubat dengan berbicara". 

STRUKTUR PERSONALITI SIGMUND FREUD

1. Id
  • Personaliti tidak sedar dipenuhi dengan naluri dan libido. Ia adalah sesuatu yang telah sedia ada.  
  • Struktur personaliti yang kuat yang disediakan dan disalurkan tenaga pada ego dan superego. 
  • Ia juga berkaitan secara langsung dengan kepuasan keinginan fisiologi tidak disedari dan terpendam dalam diri. 
  • Mementingkan diri, cari keseronokan, primitif, tidak berasaskan moral, ikut nafsu dan mendesak.
  • Kepuasan dicapai melalui tindakan refleks, khayalan atau fantasi iaitu proses pemikiran primer.

2. Ego
  • Wujud di tahun pertama. Aspek personaliti yang rasional yang arah dan kawal tingkah laku berdasarkan prinsip realiti. Pertimbangan dalam menentukan bila dan bagaimana id boleh dipenuhi ikut cara rasional & ditentukan oleh masyarakat. 
  • Ia tidak menghalang id tetapi cuma kawalan supaya ikut rasional dan diterima masyarakat. Kanak-kanak diajar buat pertimbangan yang betul (proses pemikiran sekundar)
  • Wujud pada tahap sedar dan prasedar.

3. Superego (5-6 tahun)
  • Aspek moral prinsip keunggulan yang dipelajari daripada ibu bapa dan masyarakat. (dendaan, pujian dan pemerhatian tingkah laku) 
  • Menekankan kesempurnaan moral halang langsung kehendak id.


TAHAP PERKEMBANGAN EMOSI

Peringkat oral (0-1 tahun)
  • Kanak-kanak perlukan kasih sayang dan kepuasan dari ibubapa daripada aktiviti menghisap (sebelum 18 bulan) dan menggigit (selepas 18 bulan).
  • Memperoleh kepuasan dari belajar menghisap, menggigit dan menelan selepas umur 8 bulan.
  • Personaliti terbentuk daripada pengalamannya.
  • Kanak-kanak yang tidak mendapat kepuasan menggigit dan menghisap akan membentuk personaliti yang agresif dan suka mengejek orang lain apabila besar.

Peringkat anal (1–3 tahun)
  • Memperoleh kepuasan daripada aktivti membuang najis.
  • Kanak-kanak akan belajar cara-cara menawal pembuangan air besar dan kecil bertujuan untuk mendapat perhatian.
  • Sifat bersih, kemas dan berjimat akan dapat dipupuk pada peringkat ini jika mereka dididik dengan cara yang sesuai. 
  • Kanak-kanak ini akan membantuk personalitI jenis pemarah jika diberi latihan tandas yang tegas.

Peringkat falik (3-6 tahun)
  • Kanak-kanak sudah mengenali jantina mereka sendiri 
  • Keadaan ini dpat dilihat mereka memegang kawasan kemaluan mereka sendiri.
  • Pada kanak-kanak perempuan, keadaan ini dinamakan elektra kompleks. Kanak-kanak perempuan akan tertarik kepada ibu bapanya dan cuba meniru gaya gaya ibunya untuk mendapat perhatian ayahnya. 
  • Kanak-kanak lelaki akan mengalami keadaan oedipus kompleks iaitu lebih tertarik kepada ibunya. Kanak-kanak lelaki ini akan cuba meniru gaya bapanya untuk menarik perhatian ibunya.
  • Pada peringkat ini, kanak-kanak sudah mula pandai membela diri dalam mengatasi maslah penyelesaian.
 
Peringkat latensi (6-11 tahun)
  • Peringkat ini dikenali dengan nama peringkat pendaman. 
  • Keinginan seksual kanak-kanak terpendam untuk sementara waktu.
  • Kanak-kanak mula memasuki alam persekolahan dan mula sibuk dengan aktiviti persekolahan 
  • Kanak-kanak perlu diberi peluang bergaul bagi memenuhi keperluan sosial mereka. Kanak-kanak yang tidak diberi peluang begaul akan merasa tidak puas berkawan apabila besar nanti dan mereka akan sukar bergaul, suka mengasingkan diri,, suka menarik diri dan merasa diri terkongkong.
 
Peringkat genital ( 12 tahun ke atas) 
  • Pada peringkat ini, kanak-kanak memasuki alam remaja.
  • Mereka mula menunjukkan minat rakan sebaya yang berlainan jantina.
  • Mereka mula memikirkan isu seperti “dating”, perkahwinan serta tentang kerjaya dan keluarga.
 

0 comments on "Teori Perkembangan Sigmund Freud"

Post a Comment

 

Wonder Kids ✎ Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez