DEFINISI MAIN
Main
atau bermain secara amnya boleh didefinisikan sebagai sebarang aktiviti yang
memberikan kegembiraan dan kepuasan kepada kanak-kanak tanpa menimbangkan
apakah hasil aktiviti itu. Dengan lain perkataan, kanak-kanak bermain bukan
kerana ingin akan sesuatu atau mencapai tujuan tertentu.
Knox
(1968) berpendapat bahawa main sebagai satu saluran atau wahana untuk
kanak-kanak belajar tentang dirinya dan dunia di sekeliling mereka. Main juga
merupakan aktiviti spontan yang mana mempunyai raptai dalam kehidupan dengan
mendapat pengalaman semasa bermain.
Waddle
(1999), dalam kajiannya telah menunjukkan dua sebab yang berlainan berhubung
dengan nilai bermain. Menurut beliau, pendidik awal kanak-kanak dan ibu bapa
percaya bahawa main adalah cara yang terbaik untuk kanak-kanak belajar tentang
konsep, kemahiran dan tugas-tugas yang diperlukan untuk berjaya di masa
hadapan.
DEFINISI
PEDAGOGI
Pedagogi merupakan
kajian mengenai
pengajaran, khususnya pengajaran dalam pendidikan formal. Dengan kata lain,
pedagogi ialah sains dan seni mengenai cara mengajar di sekolah. Secara umumnya
pedagogi merupakan mata pelajaran yang wajib bagi mereka yang ingin menjadi
guru di sekolah. Sebagai satu bidang kajian yang luas, pedagogi melibatkkan
kajian mengenai proses pengajaran dan pembelajaran, pengurusan bilik darjah,
organisasi sekolah dan juga interaksi guru-pelajar.
BELAJAR SAMBIL BERMAIN
Kaedah bermain adalah kaedah
pembelajaran yang mendekatkan diri kanak-kanak kepada pengalaman sebenar secara
langsung, terutama apabila mengajar konsep atau kemahiran. Apabila
digunakan secara berkesan boleh menambah respon dan kepekaan kepada
perasaan orang lain, iaitu kanak-kanak tidak akan dapat memahami atau
mengaplikasikan prinsip yang dipelajari dengan berkesan dan bermakna kecuali
diberi peluang menyaksikan sendiri situasi sebenar dan menilai hasil aplikasi
mereka dalam situasi bermasalah. Kanak-kanak berpeluang dan boleh mempertingkatkan
kebolehan empati, menambah kepekaan proses interaksi dan memiliki kebolehan
menganalisis situasi secara objektif. Kaedah bermain sambil belajar
merupakan situasi yang dilakukan secara spontan dengan arahan dan
bahannya diambil daripada kisah benar.
JENIS MAIN
Main
yang diketengahkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran prasekolah boleh
dibahagikan kepada dua iaitu :
- main sosial
- main kognitif
1. Main sosial
Berlaku apabila kanak-kanak bermain
bersama-sama dalam kumpulan. Main sosial terbahagi kepada 6 kategori iaitu :
*Unoccupied
Play
Kanak-kanak
tidak terlibat dalam aktiviti dan tidak bermain dengan alatan.
*Onlooker
Play
Kanak-kanak
memerhatikan rakan-rakannya yang lain bermain dan dia lebih berminat dengan
permainan orang lain.
*Solitary
Play
Kanak-kanak
bermain seorang diri tanpa menghiraukan rakan dan keadaan di
sekelilingnya.
*Parallel
Play
Kanak-kanak
bermain sendirian dengan menggunakan cara dan alatan yang sama dengan rakannya
yang lain. Tiada interaksi yang berlaku untuk main jenis ini.
*Associative
Play
Melibatkan
kanak-kanak bermain dengan kanak-kanak yang lain dimana mereka berinteraksi
antara satu sama lain dengan bertanya atau meminjam alatan tetapi mereka tidak
bermain bersama-sama.
*Cooperative
Play
Melibatkan
kanak-kanak bermain bersma-sama di dalam kelas.
2.
Main kognitif
Bermaksud
kanak-kanak menggunakan bahan maujud untuk memperoleh pengetahuan bagi
menigkatkan perkembangan dan pengetahuan dari segi kognitif, fizikal, sosio
emosi dan bahasa. Jenis-jenis main kognitif ialah :
*Functional
of practice play
Berkaitan
dengan peringkat motor deria.
*Main
simbolik
Memberi
peluang kepada kanak-kanak menunjukkan kreativiti, kebolehan fizikal dan
kesedaran sosial dengan berpura-pura menjadikan satu objek lain seperti
rama-rama atau bunga.
*Main
‘games and rules’
Memerlukan
kanak-kanak bermain mengikut peraturan yang telah ditentukan. Tingkah laku
mereka adalah terhad kerana mengikut peraturan permainan.
*Main
konstruktif
Main
yang memerlukan kanak-kanak bermain untuk membina pengetahuan mereka mengenali
dunia. Kanak-kanak menggunakan bahan atau alatan mainan yang lain untuk membina
bahan lain seperti istana pasir, kenderaan dan sebagainya.
KEPENTINGAN
BERMAIN UNTUK KANAK-KANAK
1)
Bermain untuk Perkembangan Fizikal
Permainan
biasanya melibatkan aktiviti fizikal yang berhubung rapat dengan perkembangan
kanak-kanak dari aspek motor kasar dan motor halus serta kesedaran tentang
badan mereka. Kanak-kanak berasa seronok dan gembira sewaktu aktif menggunakan
bahagian-bahagian anggota badan mereka untuk bersenam. Ini membolehkan kanak-kanak
meningkatkan kemahiran yang membolehkan mereka berasa lebih selamat, lebih
yakin, dan boleh berdikari. Dalam masyarakat di mana kanak-kanak menghadapi
tekanan, keyakinan dan sikap bersaing untuk berjaya dalam segala bidang amat
diperlukan (Berk, 1995; Fromberg, 2002; Holmes & Geiger, 2002; Mccune&
Zanes,2001: Murata & Maeda, 2002; Santrock, 2003).
2) Bermain untuk Perkembangan Sosial dan Emosi
2) Bermain untuk Perkembangan Sosial dan Emosi
Dalam
kehidupan sosial kanak-kanak, bermain adalah pencetus kepada pembentukan
perkembangan serta kemahiran sosial dan emosi kanak. Sebagai contoh kanak-kanak
dari pelbagai umur perlu bersosialisasi, sebagai peyumbang dalam kebudayaan
masing-masing. Kajian (Rubin & Howe 1986; Creasey, Jarvis, & Berk,
1998) menunjukkan bahawa bermain dengan individu lain memberi peluang kepada
kanak-kanak untuk menyesuaikan perlakuan mereka dengan orang lain dan
memberikan pendapat mereka sendiri. Main dikatakan dapat memberi kanak-kanak
pengalaman yang kaya untuk meningkatkan kemahiran bersosial, mempunyai
sensitiviti nilai dan keperluan orang lain, mengawal emosi, belajar mengawal
diri sendiri dan juga boleh berkongsi kuasa.
3)
Bermain untuk Perkembangan Kognitif
Kajian
telah menunjukkan perhubungan yang positif antara main dan pembelajaran
kanak-kanak (Kumar & Harizuka,1998: Lieberman, 1977) Mereka telah
mengenalpasti kemajuan dalam penumpuan, kemahiran kesediaan, dan sikap (McCune
& Zanes, 2001: Smilansky & Shefatya, 1990); kreativiri dan pemikiran
divergent (Dansky, 1980 ; Holmes & Geiger, 2002); pengambilan perspektif
(perspective-taking) (Burns & Brainerd,1979); memori (Jensen, 1999, 2000;
Gardner,1993). Jelas menunjukkan bahawa proses pembelajaran yang melibatkan
operasi mental mengikut teori pembelajaran kognitif seperti Gagne, Ausubel dan
Bruner ada kepentingannya di dalam aktiviti bermain.
Terdapat
banyak lagi kepentingan main contohnya dalam perkembangan bahasa. Apapun jika
main setakat untuk digunakan sebagai alat bermain dan bukan alat pembelajaran
tidak akan meninggalkan kesan positif dalam proses pengajaran dan pembelajaran
kanak-kanak. Guru harus memainkan peranan yang penting dalam memberi panduan
yang sepatutnya agar melalui bermain boleh menghasilkan pembelajaran optima
kepada kanak-kanak.
0 comments on "Belajar melalui bermain [Pedagogi Bermain]"
Post a Comment