Powered by Blogger.

Monday 25 March 2013

Teori Pembelajaran Kognitif Jean Piaget



PENGENALAN

Jean Piaget dilahirkan di Nauchatel, Switzerland pada 9 Ogos 1896. Bapanya bernama Arthur Piaget, yang merupakan seorang Profesor Sastera dalam bidang Sejarah dan ibunya pula bernama Rebecca Jackson. Jean merupakan anak pertama yang suka berdikari dan berminat tentang ilmu alam. Beliau meninggal dunia pada usia 84 tahun.

Sumbangan Piaget lebih berfokus kepada perkembangan kognitif. Beliau mula berminat dengan pemikiran kanak-kanak apabila bekerja dengan ahli psikologi Perancis Alfred Binet yang membina ujian kecerdasan. latihan yang diperolehnya dalam bidang biologi sangat mempengaruhi ideanya dalam pembelajaran, pemikiran, dan teorinya tentang kecerdasan. Piaget berpendapat bahawa bayi dan kanak-kanak adalah pembelajar yang aktif.


KONSEP TEORI JEAN PIAGET
1. Skema
Ia merujuk kepada potensi am yang ada dalam diri manusia untuk melakukan sesuatu dengan cara tertentu. Contohnya, sewaktu dilahirkan, bayi telah dilengkapkan dengan beberapa gerakan pantulan yang dikenali sebagai skema seperti gerakan menghisap, memandang, mencapai, merasa, memegang, serta menggerakkan tangan dan kaki. Bagi gerakan memegang, kandungan skemanya adalah memegang benda yang tidak menyakitkan. Oleh itu, bayi juga akan cenderung memegang benda-benda yang tidak menyakitkan seperti jari ibu. Skema yang ada pada bayi akan menentukan bagaimana bayi bertindak balas dengan persekitarannya.

2. Asimilasi
Asimilasi merupakan satu proses penyesuaian antara objek yang baru diperolehi dengan skema yang sedia ada. Proses asimilasi yang berlaku membolehkan manusia mengikuti sesuatu modifikasi skema hasil daripada pengalaman yang baru diperolehi. Contohnya, seorang kanak-kanak yang baru pertama kali melihat sebiji epal. Kanak- kanak tersebut akan menggunakan skema memegang (skema yang sedia ada) dan sekaligus merasanya. Oleh itu, kanak-kanak akan mendapat pengetahuan yang baru berkenaan "sebiji epal". 

 3. Akomodasi  
Merupakan suatu proses di mana struktur kognitif mengalami perubahan. Akomodasi berfungsi apabila skema tidak dapat mengasimilasi (menyesuaikan) persekitaran baru yang belum lagi berada dalam perolehan kognitif kanak-kanak. Jean Piaget menganggap perubahan ini sebagai suatu proses pembelajaran. Contohnya, kanak-kanak yang berumur dua tahun yang tidak ditunjukkan magnet akan menyatukan objek baru ke dalam skemanya dan mewujudkan penyesuaian konsep terhadap magnet itu.

4. Adaptasi
Ia merupakan satu keadaan di mana wujud keseimbangan di antara akomodasi dan asimilasi untuk disesuaikan dengan persekitaran. Keadaan keseimbangan akan wujud apabila kanak-kanak mempunyai kecenderungan untuk mencipta hubungan apa yang dipelajari dengan kehendak persekitaran.
  
TAHAP PERKEMBANGAN KOGNITIF
Jean Piaget telah membahagikan perkembangan kognitif kepada empat tahap yang mengikut turutan umur.   Tahap-tahap perkembangan tersebut ialah :  
1. Tahap Sensorimotor @ deria motor (0-2 tahun)
  • Penggunaan deria dan pergerakan fizikal sebagai saranan perkembangan kognitif berkaitan dengan persekitarannya.
  • Pengekalan objek (gambaran objek dalam memori).
  • Permulaan pemikiran logik dengan aktiviti yang bertujuan serta pengulangan proses ke bentuk asal. 
2. Tahap Praoperasi (2-7 tahun)
  • Penggunaan minda sebagai medium pembentukan skema baru (perancangan).
  • Perwakilan sesuatu objek melalui simbol.
  • Kemahiran berbahasa meluas.
  • Tidak mampu menguasai proses transformasi, keterbalikan dan penakulan.
  • Sikap egosentrik.
3. Tahap Operasi Konkrit (7-12 tahun) 
  • Pemikiran secara logik dan masih terikat kepada situasi konkrit.
  • Kebolehan mengusai konsep pemuliharaan(conservation) yang terdiri daripada 3 prinsip asas iaitu identiti, ganti rugi (compensation) dan prinsip keterbalikan.
  • Penguasaan proses pengelasan berdasarkan trait.
  • Penguasaan proses penyusunan secara bersiri.
4. Tahap Operasi Formal (12 tahun hingga dewasa) 
  • Pemikiran abstrak.
  • Pemikiran sistematik.
  • Kebolehan berhipotesis.
  • Egosentrik remaja (susah menerima pendapat orang lain dan rasa sering diperhatikan sekeliling).

1 comments on "Teori Pembelajaran Kognitif Jean Piaget"

Anonymous said...

Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur
Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - septcasino Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur 메리트 카지노 쿠폰 - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur 인카지노 - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur - Merkur -

Post a Comment

 

Wonder Kids ✎ Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez